Ήταν κάποτε δυο εχθροί που έγιναν φίλοι – Η ιστορία του Γιάννη και του Φετχί

Σπάνια στην ιστορία οι στρατιώτες αντίπαλων στρατοπέδων έχουν την ευκαιρία να γνωριστούν και να πιουν ένα καφέ ή να παίξουν τάβλι όπως κάνουν ο Γιάννης και ο Φετχί. Η ιστορία του ελληνοκύπριου Γιάννη Μαραθεύτη και του τουρκοκύπριου Φετχί Ακιντζί είναι από κείνες τις σπάνιες ιστορίες που σε πείσμα του κυρίαρχου εθνικιστικού λόγου, διηγούνται πως οι δήθεν εχθροί αρνούνται να μείνουν εχθροί.

Γνω­ρί­σα­με τον Γιάν­νη και τον Φετχί στην Αθήνα στις 10 Δε­κέμ­βρη με αφορ­μή την πα­ρου­σί­α­ση του ντο­κυ­μα­ντερ «Μνή­μες» στο Σπίτι της Κύ­πρου , βα­σι­σμέ­νου στο βι­βλίο ενός ακόμα σπά­νιου αν­θρώ­που του Πα­νί­κου Νε­ο­κλέ­ους. Ο Πα­νί­κος Νε­ο­κλέ­ους  πρώτα στο βι­βλίο «Αγνοη­θέ­ντες 1974» και μετά «Μνή­μες» κα­τέ­γρα­ψε τις προ­σω­πι­κές ιστο­ρί­ες πρω­τα­γω­νι­στών των γε­γο­νό­των του 74 στην Κύπρο. Ελ­λη­νο­κύ­προι και Τουρ­κο­κύ­πριοι μί­λη­σαν για τους αν­θρώ­πους που έχα­σαν, κα­τέ­θε­σαν  την εμπει­ρία τους από τις φρι­κτές μνή­μες  του πο­λέ­μου και κυ­ρί­ως μί­λη­σαν με αγάπη για τους «αντι­πά­λους».

Το βι­βλίο του Πα­νί­κου Νε­ο­κλέ­ους που αρ­γό­τε­ρα έγινε ντο­κυ­μα­ντερ  ήταν η ευ­και­ρία να μάθει πολύς κό­σμος στην Κύπρο και στην Τουρ­κία την ιστο­ρία των δύο φίλων. Ο Φετχί και ο Γιάν­νης κατά τη διάρ­κεια του πο­λέ­μου στην Κύπρο το 1974, βρέ­θη­καν αντι­μέ­τω­ποι στο πεδίο της μάχης. Κατά την απο­τυ­χη­μέ­νη επί­θε­ση της Εθνι­κής Φρου­ράς στο χωριό Λεύκα, ο Φετχί, λο­χα­γός τότε είχε πυ­ρο­βο­λή­σει στο κε­φά­λι τον Γιάν­νη, τον οποίο θε­ω­ρού­σε νεκρό για 35 χρό­νια. Ο Γιάν­νης παρ ολο τον τραυ­μα­τι­σμό του δεν πέ­θα­νε. Έζησε και δι­η­γή­θη­κε την ιστο­ρία του στον Πα­νί­κο Νε­ο­κλέ­ους. Το 2009, 35 χρό­νια μετά ο Φετχί τη­λε­φώ­νη­σε τα με­σά­νυ­χτα στο συγ­γρα­φέα λέ­γο­ντας: «Εγώ πυ­ρο­βό­λη­σα τον Γιάν­νη Μα­ρα­θεύ­τη». Αυτή ήταν η αρχή μιας με­γά­λης φι­λί­ας, με τους πρω­τα­γω­νι­στές να πρω­το­συ­να­ντιού­νται αμή­χα­να στην οδό Λή­δρας που χω­ρί­ζει τη Λευ­κω­σία στα δύο. Από τότε ο Πα­νί­κος, ο Γιάν­νης και ο Φετχί αγω­νί­ζο­νται για την ει­ρή­νη και με δικά τους έξοδα τα­ξι­δεύ­ουν και προ­βάλ­λουν το ντο­κυ­μα­ντέρ τους σε σχο­λεία, δή­μους και κοι­νό­τη­τες στην Ελ­λά­δα και στο εξω­τε­ρι­κό.

Συ­να­ντη­θή­κα­με μαζί τους στο χώρο του Πο­λυ­τε­χνεί­ου όπου οι τρεις  φίλοι άφη­σαν λίγα λου­λού­δια στο μνη­μείο και μι­λή­σα­με μαζί τους σε ένα κα­φε­νε­δά­κι αφού πρώτα ο Πα­νί­κος Νε­ο­κλέ­ους πα­ρήγ­γει­λε έναν τούρ­κι­κο με ολίγη . Τρεις  απλοί άν­θρω­ποι σαν να ήταν παπ­πού­δες που λένε μια παλιά ιστο­ρία  δι­η­γή­θη­καν με κάθε λε­πτο­μέ­ρεια την ζωή τους , μί­λη­σαν για τα εγκλή­μα­τα της χού­ντας,  για το πρα­ξι­κό­πη­μα, την ελ­λη­νο­τουρ­κι­κή φιλία, τις δυ­σκο­λί­ες που συ­νά­ντη­σαν από τη μια και από την άλλη πλευ­ρά δια­δί­δω­ντας το μή­νυ­μα της ει­ρή­νης, μας είπαν  για τα εγ­γό­νια τους που παί­ζουν μαζί χωρίς να ξέ­ρουν το ένα την γλώσ­σα του άλλου. Η απλό­τη­τα με την οποία μας μί­λη­σαν έδει­ξε πως η ιστο­ρία γρά­φε­ται και κυ­ρί­ως διορ­θώ­νε­ται από απλούς και κα­θη­με­ρι­νούς αν­θρώ­πους και όχι σου­περ ήρωες. Με τον ίδιο εν­θου­σια­σμό τους υπο­δέ­χτη­καν  το ίδιο βράδυ όσοι πα­ρα­κο­λού­θη­σαν το ντο­κυ­μα­ντερ «Μνή­μες» στο Σπίτι της Κύ­πρου. Πα­ρα­κά­τω ακο­λου­θεί από­σπα­σμα των όσων μας δι­η­γή­θη­καν οι τρεις πρω­τα­γω­νι­στές:

 

Πα­νί­κος Νε­ο­κλέ­ους:  «Η ιδέα για το βι­βλίο ξε­κί­νη­σε από το γε­γο­νός ότι εγώ ο ίδιος προ­σω­πι­κά έζησα τα γε­γο­νό­τα του πο­λέ­μου και είδα  με τα ίδια μου τα μάτια την προ­δο­σία από τους Ελ­λα­δί­τες αξιω­μα­τι­κούς της χού­ντας και γι αυτό πάντα ήθελα να κα­τα­γρά­ψω τα όσα έζησα. Δεν ήθελα όμως να κα­τα­γρά­ψω μόνο όσα έζησα εγώ αλλά για να μην μπο­ρεί να  αμ­φι­σβη­τη­θεί τί­πο­τα, πήρα 135 συ­νε­ντεύ­ξεις. Από αυτές έκανα μια επι­λο­γή 50 ιστο­ριών. Σε αυτό το ση­μείο θα πρέ­πει να πούμε ότι το έργο που ξε­κί­νη­σα δεν βοη­θή­θη­κε ούτε ηθικά ούτε οι­κο­νο­μι­κά  από το υπουρ­γείο παι­δεί­ας της κυ­βέρ­νη­σης Χρι­στό­φια, παρα μόνο πολύ αρ­γό­τε­ρα. Εντω­με­τα­ξύ μόλις με­τα­φρά­στη­κε το βι­βλίο στα τούρ­κι­κα δέ­χτη­κα επί­θε­ση από την Χου­ριέτ και από άλλες εφη­με­ρί­δες. Η ελ­λη­νο­κυ­πρια­κή κυ­βέρ­νη­ση δεν με υπο­στή­ρι­ξε ούτε σε αυτό το ση­μείο. Εκ των υστέ­ρων και μετά από τις εκ­δη­λώ­σεις στην Κων­στα­ντι­νού­πο­λη και σε πό­λεις των τουρ­κο­κυ­πρί­ων, φά­νη­κε πως το βι­βλιο και το μή­νυ­μα μας γι­νό­ταν πιο εύ­κο­λα απο­δε­χτό από τους τουρ­κο­κύ­πριους παρά από τους ελ­λη­νο­κύ­πριους. Ο λόγος που δεν μας στή­ρι­ξε η κυ­πρια­κή κυ­βέρ­νη­ση και δέ­χτη­κα όλον αυτόν τον ανε­λέ­η­το πό­λε­μο ήταν κα­ταρ­χήν γιατί δεν θέ­λουν ο κό­σμος να ξέρει τα πραγ­μα­τι­κά γε­γο­νό­τα και ο δεύ­τε­ρος έιναι γιατί ούτως ή άλλως είχα δια­φω­νή­σει πο­λι­τι­κά με το ΑΚΕΛ, μέλος του οποί­ου ήμουν για χρό­νια,  για συ­γκε­κρι­μέ­νες επι­λο­γές επο­μέ­νως το έργο μου θε­ω­ρή­θη­κε αντι­πα­ρα­θε­τι­κό.  Όσον αφορά την κα­τά­στα­ση τώρα στην Κύπρο, οι λαοί θα πρέ­πει να κα­τα­λά­βουν ότι δε μας χω­ρί­ζουν ούτε φυλές ούτε θρη­σκεί­ες. Εί­μα­στε όλοι άν­θρω­ποι και δεν έχου­με να χω­ρί­σου­με τί­πο­τα. Γι αυτό πη­γαί­νου­με στα σχο­λεία. Και το κλίμα εκεί είναι εξαι­ρε­τι­κό. Τα παι­διά μας ρω­τά­νε τα πάντα και μας υπο­δέ­χο­νται με χαρά.  Ζη­τή­σα­με από το υπουρ­γείο παι­δεί­ας να κυ­κλο­φο­ρή­σει το ντο­κυ­μα­ντέρ σε όλα τα σχο­λεία. Θα ήταν το κα­λύ­τε­ρο μά­θη­μα ιστο­ρί­ας.  Όμως τα πράγ­μα­τα είναι δύ­σκο­λα. Ακόμα και αυτοί που μι­λούν για Τσε Γκε­βά­ρα και κομ­μου­νι­σμό έχουν συ­νερ­γα­στεί  με αν­θρώ­πους που δεν θέ­λουν λύση, ενώ πο­λε­μούν εμάς. Στην με­γά­λη κοινή  πρω­το­μα­γιά του 2009 στην οποία ήμουν εκεί,  το ΑΚΕΛ και τα συν­δι­κά­τα απεί­χαν και κα­λού­σαν τον κόσμο να μη συμ­με­τέ­χει. Πως θα υπάρ­ξει λύση; Τε­λευ­ταία ήρθε ο πρό­ε­δρος της Ελ­λη­νι­κής βου­λής στην Κύπρο και είπε ότι απαι­τεί από την Τουρ­κία να δώσει στοι­χεία για τους αγνο­ού­με­νους. Έγινα έξω φρε­νών . Δεν θα έπρε­πε όμως και η Ελ­λά­δα να έχει δώσει στοι­χεία γι αυ­τούς που με πρό­δω­σαν; Γι αυ­τούς που με έστει­λαν χωρίς όπλο μέσα στην Κε­ρύ­νεια; Πρώτα κα­θα­ρί­ζεις το δικό σου σπίτι και μετά απαι­τείς από τον άλλο να έχει κα­θα­ρό σπίτι. Εγώ θα προ­σπα­θή­σω να μα­ζέ­ψω υπο­γρα­φές από Ελ­λη­νο­κύ­πριους και Τουρ­κο­κύ­πριους  προς την Ελ­λη­νι­κή Βουλή για να ξα­να­νοί­ξει ο φά­κε­λος της Κύ­πρου.

 

Γιάν­νης Μα­ρα­θεύ­της: «Το 1974  ο Φετχί μετά την επί­θε­ση, τη δική μας υπο­χώ­ρη­ση που άφησε πολ­λούς νε­κρούς, βρήκε το δικό μου κρά­νος τρυ­πη­μέ­νο, μα­τω­μέ­νο και σκέ­φτη­κε πως είμαι σκο­τω­μέ­νος. 35 χρό­νια μετά μου τη­λε­φώ­νη­σε ο Πα­νί­κος για να μου πει ότι βρέ­θη­κε ο άν­θρω­πος που με πυ­ρο­βό­λη­σε. Αμ­φι­σβη­τού­σα όμως ότι ο Φετχί ήταν αυτός που με είχε πυ­ρο­βο­λή­σει. Άρ­χι­σα να κάνω ερω­τή­σεις για εκεί­νη τη μέρα.  Τι ώρα ήταν; Τι μάρκα ήταν ο ασύρ­μα­τος; Πόσες τρύ­πες είχε το κρά­νος; Απά­ντη­σε σε όλα σωστά. Δεν υπήρ­χε καμία αμ­φι­βο­λία ότι ήταν ο Φετχί αυτός που με είχε πυ­ρο­βο­λή­σει. Όταν πή­γα­με στον τόπο του εγκλή­μα­τος με τον Φετχί, οι μνή­μες ξα­να­ζω­ντά­νε­ψαν . Φυ­σι­κά δεν πή­γα­με εκεί για να αρ­χί­σου­με να πυ­ρο­βο­λού­με ο ένας τον άλλο . Εγώ είχα ένα του­φέ­κι του Β πα­γκο­σμί­ου πο­λέ­μου και ο Φετχί ένα πο­λυ­βό­λο. Πή­γα­με εκεί για να πο­λε­μή­σου­με και οι δύο μαζί για την ει­ρή­νη. Γιατί ο πό­λε­μος δεν λύνει προ­βλή­μα­τα. Η μάνα που χάνει το παιδί της είτε Τουρ­κά­λα είτε Ελ­λη­νί­δα είναι πο­νά­ει το ίδιο.  Την κα­λύ­τε­ρη λύση να μας προ­σφέ­ρουν, αν δεν υπάρ­χει συ­νεν­νό­η­ση του Φετχί με του Γιάν­νη, της γυ­ναί­κας μου με τη γυ­ναί­κα του, του Χότζα με τον Παπά,  θα πά­θου­με αυτά που έγι­ναν το 1960  που δεν είχε εμπι­στο­σύ­νη ο ένας του άλλου. Πρέ­πει να κά­τσου­με κάτω να τα βρού­με. Σε όλη την κύπρο όλοι μαζί εί­μα­στε λι­γό­τε­ρο από ένα εκα­τομ­μύ­ριο κό­σμος. Όσο μια με­γα­λού­πο­λη. Αν εξαρ­τά­το από τον Φετχι και από μένα δεν θα εί­χα­με κυ­πρια­κό πρό­βλη­μα τώρα. Ο ένας Αλλάχ, ο άλλος Χρι­στός. Ένας είναι ο Θεός.  Θα ζή­σου­με όλοι. Ήδη έχου­με κα­θυ­στε­ρή­σει να λύ­σου­με το κυ­πρια­κό. Από το 1960 ακόμα μπο­ρού­σε να υπάρ­χει λύση. Φο­βά­μαι ότι όσο παιρ­νούν τα χρό­νια η λύση ξε­μα­κραί­νει.»

 

Φετχί Ακι­τζί: Όλα τα όπλα που βρί­σκο­νταν κάτω στο χώμα και τα δικά μας και των Ελ­λή­νων ήταν madeinEnglandκαι madeinUSA. Γι αυ­τούς πο­λε­μού­σα­με. Όμως εμείς ζούμε μαζί ει­ρη­νι­κά. Πρέ­πει να δείτε πόσο κοντά βρί­σκο­νται οι οι­κο­γέ­νειες μας. Πως παί­ζουν μαζί τα εγ­γό­νια μας, ίσως νο­μί­σε­τε πως παί­ζου­με θέ­α­τρο, όμως εμείς πραγ­μα­τι­κά αγα­πά­με ο ένας τον άλλο.  Η κόρη μου λέει τον Γιάν­νη , θείο. Ένα από τα πιο συ­γκι­νη­τι­κά πράγ­μα­τα ήταν όταν βρήκα ξανά τον λο­χα­γό μου μετά από χρό­νια,και με αγκά­λια­σε και με συγ­χά­ρη­κε που πα­λεύω για την ει­ρή­νη. Όσον αφορά τη λύση τώρα, πι­στεύω πως αν ξε­κι­νή­σου­με τώρα διώ­χνω­ντας τον αγ­γλι­κό στρα­τό και τις βά­σεις θα φύγει και ο τούρ­κι­κος στρα­τός. Ναι μπο­ρεί να υπάρ­ξει λύση.

Πηγη:http://rproject.gr/article/itan-kapote-dyo-ehthroi-poy-eginan-filoi-i-istoria-toy-gianni-kai-toy-fethi


λέξεις κλειδιά:





Ενισχύστε το Κυριακάτικο!

κατηγορίες