Η εικόνα του Τσε υπάρχει στις περισσότερες κινητοποιήσεις ανά τον κόσμο. Κυρίως χρησιμοποιήθηκε από τη νεολαία που μαζικοποίησε το κίνημα ενάντια στην παγκοσμιοποίηση. Ο Αργεντίνος επαναστάτης αποτελεί ένα σύμβολο της ριζοσπαστικοποίησης της νέας γενιάς της εποχής μας, της διεκδίκησης ενός διαφορετικού κόσμου από τον καπιταλισμό.
Ποιος ήταν όμως ο πραγματικός Τσε Γκεβάρα, ποιες ήταν οι ιδέες του και οι πράξεις του; Ποια στοιχεία του εξακολουθούν να εμπνέουν τη νέα γενιά σήμερα και τι έχει να μας διδάξει στον αγώνα για ένα καλύτερο μέλλον;
Ο Τσε γεννήθηκε σε μια μεσοαστική οικογένεια του Μπουένος Άιρες, πέρασε μια σχετικά άνετη παιδική ηλικία και σπούδασε γιατρος. Ο Ερνέστο Γκεβάρα ήταν ένας σχετικά “απολίτικος” νέος, ομως ιδιαίτερα “ανήσυχος” και με έντονες ευαισθησίες απέναντι στην αδικία και στη δυστυχία. Το 1952, σε ηλικία 23 ετών, ξεκίνησε μαζί με ένα φίλο του να κάνουν το γύρο της Λατινικής Αμερικής με μοτοσικλέτα, σε αναζήτηση της περιπέτειας, της διασκέδασης και της αυτογνωσίας. Ήταν ένα ταξίδι που σημάδεψε το νεαρο Γκεβάρα και τον έσπρωξε προς την πολιτικοποίηση. Σε αυτο το ταξίδι είδε την αδικία, τη φτώχεια, την ανισοτητα, την απίστευτη δυστυχία που ζούσαν εκατομμύρια άνθρωποι.
Η εμπειρία της Γουατεμάλας το 1954, ήταν ο επομενος σημαντικος σταθμος στην πορεία διαμορφωσης του Τσε. Ο Γκεβάρα ταξίδεψε στη Γουατεμάλα, οπου είχε εκλεγεί μια αριστερή κυβέρνηση που προσπαθούσε να εισάγει ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις οπως η αναδιανομή της γης. Η μεταρρυθμιστική αυτή προσπάθεια πνίγηκε στο αίμα απο ένα πραξικϋπημα του στρατού που οργανώθηκε με την άμεση συμμετοχή της CIA και των αμερικάνικων πολυεθνικών. Ο Ερνέστο Γκεβάρα κατέληξε στο συμπέρασμα οτι η επαναστατική βία είναι απαραίτητη για να νικηθεί ο ιμπεριαλισμϋς και ο καπιταλισμος.
Οι ιδέες του Γκεβάρα συνέχιζαν να ωριμάζουν και ο ίδιος άρχισε να θεωρεί τον εαυτο του σοσιαλιστή και μαρξιστή. Τα κρίσιμα ερωτήματα της τακτικής και της στρατηγικής απασχολούσαν τον Γκεβάρα εκείνη την εποχή: τι είδους βία, ποιο είναι το υποκείμενο της επανάστασης, τι είδους σοσιαλισμο θέλουμε και πώς θα τον χτίσουμε; Ο Τσε δυστυχώς δεν είχε την άμεση εμπειρία μεγάλων μαζικών επαναστατικών κινημάτων. Αντίθετα η εμπειρία της Αργεντινής, οπου εκείνη την εποχή ένας λαϊκιστής δικτάτορας -ο Περον- εκμεταλλευοταν τα πλήθη για δικούς του σκοπούς, οδήγησαν τον Γκεβάρα στο να μην έχει μεγάλη εμπιστοσύνη στη μαζική δράση. Στην ίδια κατεύθυνση τον οδηγούσε η εμπειρία των σταλινικών κομμουνιστικών κομμάτων της Λατινικής Αμερικής που είχαν χάσει προ πολλού τον επαναστατικο τους χαρακτήρα και συχνά στήριζαν αυταρχικά καθεστώτα που τα ονομαζαν “προοδευτικά”.
Ο Γκεβάρα, αν και είχε τις ενστάσεις του για το ανατολικο μπλοκ, δεν κατάφερε να δει άλλη εναλλακτική λύση απέναντι στον ιμπεριαλισμο, απο τον “υπαρκτο σο- σιαλισμο” της Ρωσίας και της Κίνας. Καθοριστική ήταν η συνάντηση του Γκεβάρα με τον Φιντέλ Κάστρο στο Μεξικο. Ο Κάστρο δεν δήλωνε τοτε σοσιαλιστής, αλλά επηρέασε τον Τσε κυρίως γιατί υποστήριζε την ένοπλη πάλη και το αντάρτικο.
Η στρατηγική του αντάρτικου
Μέχρι το Δεκέμβρη του 1956, οποτε μαζί με τον Κάστρο και άλλους 80 αντάρτες αποβιβάστηκαν στην Κούβα, ο Τσε είχε διαμορφώσει σε μεγάλο βαθμο τις ιδέες του. Για τον Τσε η επανάσταση, θα γινοταν στο ονομα των εργατών και των αγροτών, αλλά οχι απο τους ίδιους. Ο Γκεβάρα θεωρούσε την επανάσταση έργο μιας φωτισμένης ελίτ, που έχει την αποφασιστικοτητα και την ικανοτητα να φτάσει στη νίκη. Για τον Τσε η καθημερινή πολιτική πάλη και η μαζική δράση είχαν μικρή σημασία. Θεωρούσε το προβλημα της επανάστασης στρατιωτικϋ ζήτημα και οχι κύρια πολιτικο. Φορέας της επανάστασης θα ήταν οι ένοπλοι αντάρτες και η οργάνωση που χρειαζοταν δεν ήταν μια μαζική οργάνωση, αλλά μια στρατιωτική οργάνωση με αυστηρή πειθαρχία και πολεμική αποτελεσματικοτητα.
Αντίστοιχη υποχρεωτικά ήταν και η ιδέα για το σοσιαλισμο που είχε ο Τσε. Ήταν ένας σοσιαλισμος απο τα πάνω, που οι πρωτοποροι διανοούμενοι θα τον εφάρμοζαν για χάρη των “εξαθλιωμένων” μαζών. Η “απελευθέρωση της εργατικής τάξης είναι έργο της ίδιας” έλεγε ο Μαρξ, ομως ο Τσε αντιμετώπιζε την εργατική τάξη σαν το αντικείμενο της επανάστασης, οχι σαν το άμεσο υποκείμενο. Ο Τσε επιχείρησε να εφαρμοσει αυτές τις ιδέες στην Κούβα. Ο ολιγάριθμος στρατος του Κάστρο και του Τσε ανέτρεψε σχετικά εύκολα το διεφθαρμένο στρατιωτικο καθεστώς του Μπατίστα. Οι αντάρτες έδωσαν ηρωικές μάχες, αλλά δεν ήταν αυτο το καθοριστικο στοιχείο της νίκης. Η ευνοϊκή πολιτική συγκυρία έπαιξε τον κύριο ρολο.
Το καθεστώς του δικτάτορα της Κούβας Μπατίστα, ήταν διεφθαρμένο και λαομίσητο. Οι ΗΠΑ σίγουρα δεν συμπαθούσαν καθολου τους αντάρτες αλλά απο την άλλη θεωρούσαν τον Μπατίστα τελειωμένη υπϋθεση. Οι Αμερικάνοι έψαχναν τις δικές τους εναλλακτικές “λύσεις” και άρχισαν να αποσύρουν την υποστήριξή τους απο το καθεστώς. Στο τέλος του 1958 οι αντάρτες νίκησαν εύκολα. Ο λαος της Κούβας τους υποδέχτηκε σαν απελευθερωτές, αλλά ο ίδιος ο λαος είχε μικρή συμμετοχή στην επανάσταση.
Μετά την επανάσταση, ο λαος κλήθηκε να χειροκροτεί και πάλι τους επικεφαλής. Μονο που επικεφαλής τώρα ήταν ηγέτες του κράτους και οχι αντάρτες στα βουνά. Αναποφευκτα, οσες “σοσιαλιστικές” και εξισωτικές προθέσεις και αν έχει ένα τέτοιο καθεστώς, το αποτέλεσμα δεν μπορεί να είναι παρά ένα καθεστώς ταξικής κυριαρχίας. Αδιέξοδα Ο ενθουσιασμος που επικρατούσε στην αρχή της επανάστασης, άρχισε να καταλαγιάζει οσο προχωρούσε η γραφειοκρατικοποίηση του καθεστώτος.
Ο Τσε ανέλαβε την οργάνωση των υπηρεσιών ασφαλείας και προσπάθησε να εφαρμοσει τις ιδέες του στην οικονομία της Κούβας. Σκοπευε σε μια γρήγορη εκβιομηχάνιση και στον τερματισμο της εξάρτησης της Κούβας απο την μονοκαλλιέργεια της ζάχαρης. Ομως τα αποτελέσματα ήταν πενιχρά. Η ελίτ που είχε πια την εξουσία, προσπαθώντας να αντιμετωπίσει το εμπάργκο των ΗΠΑ στράφηκε στη “βοήθεια” της Ρωσίας που έγινε πια ο κύριος αγοραστής της ζάχαρης που παρήγε η Κούβα. Το καθεστώς γρήγορα πήρε τα γνωστά χαρακτηριστικά των χωρών του κρατικού καπιταλισμού: μονοκομματικο αυταρχικο κράτος και έλεγχος της οικονομίας απο μια ολο και πιο προνομιούχο ελίτ. Αν και ο ίδιος δεν διαχώρισε ποτέ ανοιχτά τη θέση του απο το καθεστώς, η γρήγορη γραφειοκρατικοποίηση της Κούβας, δεν ήταν και το πιο ταιριαστο περιβάλλον για τον Τσε. Ο Γκεβάρα ενοχλούνταν απο την εντεινομενη εξάρτηση απο τη Ρωσία και άρχισε να βλέπει με συμπάθεια την Κίνα. Σε κάθε περίπτωση, έβλεπε οτι χωρίς το σπάσιμο της απομονωσης που επέβαλλαν οι ΗΠΑ, η υποθεση δεν έβγαζε πουθενά.
Πέντε χρονια μετά την κατάληψη της εξουσίας -και δυσαρεστημένος απο την πορεία του καθεστώτος- ο Τσε εγκατέλειψε την Κούβα επιχειρώντας να εξαπλώσει την επανάσταση και να χτυπήσει έτσι τον ιμπεριαλισμο. “Ένα, δυο, τρία, πολλά Βιετνάμ” ήταν το σύνθημά του. Αυτή τη φορά η στρατηγική του αντάρτικου έδειξε ολα τα αδιέξοδά της απο την αρχή. Τον Απρίλη του 1965, ο Τσε μπήκε στο Κονγκο επικεφαλής μιας μικρής ομάδας Κουβανών ανταρτών. Λίγους μήνες αργοτερα αναγκάστηκαν να αποχωρήσουν και ο Τσε έγραφε στο ημερολογιο του: “Ολοι οι Κονγκολέζοι ηγέτες (του αντάρτικου) βρίσκονται σε πλήρη υποχώρηση, οι αγροτες έχουν γίνει ολο και πιο εχθρικοί. Και ομως, η ιδέα οτι τελικά θα εγκαταλείψουμε την περιοχή, αφήνοντας τους χωρικούς ανυπεράσπιστους (και μαζί τους οσους ένοπλους είχαν μείνει, ανθρώπους ηττημένους που ένιωθαν προδομένοι)- ολα αυτά με έκαναν να νιώθω πολύ άσχημα”.
Για μια ακομα φορά ο Τσε προσπάθησε να κοψει το γϋρδιο δεσμο της επανάστασης με το σπαθί μιας μικρής αντάρτικης πρωτοπορίας, μη δίνοντας ιδιαίτερη σημασία ούτε στην πολιτική συγκυρία ούτε στην πολυπλοκοτητα της κατάστασης στο Κονγκο. Σε αντίθεση με την εύκολη νίκη της Κούβας, το σπαθί αυτή τη φορά έσπασε. Σε ακομα μεγαλύτερη κλίμακα επαναλήφθηκαν τα ίδια αδιέξοδα στη Βολιβία, οπου ήταν η επομενη αποπειρα του Τσε για επανάσταση. Στα “ημερολογια της Βολιβίας” του Τσε, μπορούμε να δούμε την αυτοθυσία και την αφοσίωσή του στην υποθεση της επανάστασης, αλλά ταυτοχρονα και την τραγική αποτυχία των αντιλήψεών του για μια επανάσταση χωρίς τη μαζική δράση των εργατών. Σε κάποιο σημείο γράφει: “Είμαστε απομονωμένοι στα βουνά και γίνεται μια γιγάντια απεργία εργατών κασσίτερου στην άλλη άκρη της χώρας. Κρίμα που δεν έχουμε καμιά σχέση μ’ αυτή”.
Τελικά στη Βολιβία γράφτηκε ο τραγικος επίλογος της ηρωικής πορείας του Τσε. Απομονωμένος στα βουνά, χωρίς βοήθεια ούτε καν απο το Κ.Κ. Βολιβίας, περικυκλώθηκε απο τον στρατο και απο πράκτορες της CIA. Οι αντάρτες πολέμησαν ηρωικά σε μια άνιση μάχη και ο Τσε συνελήφθη και δολοφονήθηκε επιτοπου. Αυτο το τραγικο τέλος δεν αφορούσε μονο τον ίδιο. Γενιές επαναστατών, κυρίως στη Λατινική Αμερική, επιχείρησαν για δεκαετίες να κάνουν την επανάσταση με παρομοιο τρϋπο, γνωρίζοντας μια σειρά απο τραγικές ήττες και απογοητεύσεις. Σύμβολο
Η εικονα του Τσε, έγινε σύμβολο της επανάστασης σε κάθε μεγάλο κίνημα, απο το ’68 μέχρι σήμερα. Η σύντομη σκιαγράφηση της ζωής του Γκεβάρα, δείχνει τι είναι αυτο που εμπνέει τις νέες γενιές: Η ασίγαστη πάλη του για την επανάσταση μέχρι τη νίκη ή το θάνατο, το οτι δεν βολεύτηκε στη θέση του για να γίνει ένας προνομιούχος γραφειοκράτης στην Κούβα αλλά επιχείρησε να εξαπλώσει την επανάσταση, ο διεθνισμος του και η αγωνία του για τους καταπιεσμένους ολου του πλανήτη. Ο Τσε ήταν σίγουρα μια απο τις ηρωικές μορφές του παγκοσμιου επαναστατικού κινήματος που έλεγε και πίστευε. Πρέπει να διδαχτούμε απο την αφοσίωσή του αλλά πρέπει ταυτϋχρονα να έχουμε κριτική στάση απέναντι στις ιδέες του και στις στρατηγικές του επιλογές. Μονο έτσι μπορούμε να μείνουμε πιστοί στην αγωνία του Τσε για την επιδίωξη της νίκης πάση θυσία. Ο ίδιος, αν ζούσε, θα προσπαθούσε να τροποποιήσει οποιες επιλογές κατανοούσε ως λαθεμένες.
Ο Τσε δυστυχώς πολιτικοποιήθηκε σε μια εποχή κατά την οποία η σταλινική διαστρέβλωση του σοσιαλισμού κυριαρχούσε, γι’ αυτο και διάλεξε λάθος οπλα. Εμπνεομενοι απο τον Τσε, μπορούμε να συνεχίσουμε τον αγώνα για την ανατροπή του καπιταλισμού σήμερα, διαλέγοντας αυτή τη φορά τα σωστά οπλα…
του Δημήτρη Γκορίτσα
Πηγη: Eφημεριδα “Εργατική Αριστερα” Νο 84
Τσε Γκεβάρα (14 Μαΐου 1928 στο Ροσάριο, Αργεντινή; † 9 Οκτωβρίου 1967 στη Λα Ιγκέρα)
κατηγορίες
- Uncategorized (23)
- ανακοινώσεις (425)
- ανακοινώσεις σχολείου (62)
- διάφορα (154)
- ειδήσεις (840)
- εκδηλώσεις (130)
- εκπαιδευση (20)
- έρευνες – άρθρα (597)
- κινητοποιήσεις (132)
- Περιοδικό "Απελάστε το Ρατσισμό" (9)
πρόσφατα σχόλια